Sävelkorkeudesta ja sen vierestä

Takana on taas yksi varsin onnistunut karaokevalmennusviikonloppu. Olin pitämässä kurssia 7 laulajalle ja käsittelimme kurssilla useitakin eri teemoja. Puhuimme jännittämisestä, tunteiden vaikutuksesta niin tulkintaan kuin jännitystilaankin, tulkitsemme kappaleiden tekstejä ja tietenkin lauloimme. Kaksi täyttä työpäivää aamusta aina itapäivälle saakka.

 

Yhtenä tärkeänä teemana kumpanakin päivänä kulki transponointi, eli sävelkorkeuden säätö. Aina kun kappale alkoi, käytimme hetken sen sävelkorkeuden analysointiin suhteessa laulajan ääneen. Jokainen joutui omalla kohdallaan miettimään, onko tausta sopivalla sävelkorkeudella vai tarvitseeko sille tehdä jotain. Pyysin osallistujia arvioimaan sävellajin sopivuutta nimenomaan kehotuntemukseen, mikä vaihtoehdoista tuntuu rennoimmalta ja helpoimmalta laulaa. Pääsimme hyviin lopputuloksiin ja monelle oli yllätys, että passeli sävelkorkeus löytyikin korkeammalta kuin itse oli ajatellut. Tämä yllätti varsinkin heidät, joilla oli vahva uskomus omasta "matalasta" äänestä.

 

Transponoinnin tarkoituksena on auttaa laulajaa saamaan aikaan paras mahdollinen, itsekunkin äänialaan sopiva sävellaji. Törmään hyvin usein uskomukseen (varsinkin kokeneiden naislaulajien keskuudessa), jossa pyydetään sitä korkeinta sävellajia, minkä nyt juuri ja juuri pystyy puhtaasti laulamaan. Jollei koko kropan äänenkäyttötekniikka ole hyvin hallussa, niin soundi jää yleensä ohueksi ja kireäksi, Puhumattakaan siitä, että sävellajia ei laulajan mielestä saa muuttaa lainkaan, koska levylle taltioitu sävelkorkeus on se ainut oikea ja kenen tahansa laulajana itseään pitävän pitää se pystyä siitä laulamaan! Jo puolikas sävelaskel alaspäin tuo kropalle ja äänielimistölle paljon enemmän pelivaraa liikkua ja olla joustava ja se kuuluu lopputuloksessa luonnollisuutena, elastisuutena, puhtaina sävelinä ja parempana vireenä. 

 

Totesinkin kurssilla, että laulajaa ei tee pelkästään se, että saa laulettua puhtaasti jonkun korkean tai matalan nuotin vaan se, että osaat määrittää kulloiseenkin kappaleeseen juuri sen oikean sävelkorkeuden, millä kappale pääsee oikeuksiinsa juuri sinun laulamanasi. Parhaat työvälineet arviontiin on oma kroppa ja korvat, millä kuunnellaan lopullista soundia.

Näille kurssilaisille jäi nyt kattava listaus läpikäydyistä kappaleista versioineen ja sävelkorkeusmerkintöineen. Sen tiedon kanssa on jo eri turvallista lähteä karaokeiltaan, kun tietää, mitä juontajalta pyytää. Kahden päivän aikana kuultiin upeita tulkintoja ja nähtiin onnistumisen iloa, osaamisen riemua! Tiedän edelleen tekeväni oikeita asioita oikeassa paikassa! Kiitos elämä ja kiitos osallistujat! Seuraavaa kurssia jo innolla odottaen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Posted by: admin on

Avainsanat: ,